donderdag 14 februari 2013

Donderdag 14 februari 2013

Valentijnsdag....en op de kop af ...precies een maand geleden dat mijn nieuwe vriend "De Melanoom" werd voorgesteld door de oogarts. Jeetje...wat er allemaal in een maand kan gebeuren.

Enfin....verder met de soap "Het oog van Hans"

Vanmorgen meldden wij ons om klokslag 08.30 uur bij de receptie van het bestralingscentrum PSI in Villigen. Wat een complex. Zo groot als een flink dorp. Eerst kreeg ik weer een intake met een arts van PSI alsmede allerlei instructies voor de komende maanden; 3 x per dag druppelen met 2 soorten druppels, 3 maanden een speciale UV zonnebril buiten dragen, 10 x per dag het oog koelen etc....

Daarna werd ik meegenomen naar een kamertje waar ik een speciaal masker en een bitje kreeg aangemeten.
Hannibal Lecter uit de film "The Silence of the Lambs"  zou jaloers geworden zijn. Dit masker ziet er echt eng uit. Die van hem was maar van leer........Deze is veeeel mooier en prima geschikt voor de volgende Sundrum op ons eiland.
Na een break werden er drie X ray foto's gemaakt van de tumor op de speciale bestralingsstoel, die helemaal op mij werd afgesteld. Masker op...bitje in.....en...wat minder...er werden haken op mijn bovenooglid en een op mijn onderooglid geplaatst en uit elkaar getrokken om het oog vrij te maken.
Dat was - ondanks de verdovingsdruppels- iets minder. Het oog was natuurlijk pas 46 uur geleden geopereerd, dus dan krijg je dit. Toen mochten wij gaan. Terug in het Hotel ben ik direct weer gaan slapen..effe bijkomen van alles.......De komende drie dagen hebben wij VRIJ! Joepie......

Maandag moeten wij ons om 9.00 uur melden voor een simulatie van het hele circus, want ik mag 60 seconden lang nog geen 0,1 mm met mijn oog bewegen tijdens de bestraling. Mocht dat toch gebeuren dan zetten ze de bestraling direct stop om daarna weer verder te gaan. Ik zie er niet tegenop. Wat is 60 seconden in een mensenleven?




Het speciale oogziekenhuis in Lausanne

 Uitzicht vanaf ziekenhuiskamer in Lausanne
 Bitje maken in het PSI bestralingscentrum in Villigen
 Heel nauwkeurig het masker maken
 Koelen om te fixeren
En klaar

Hopelijk voelt het oog morgen wat beter en kunnen wij eens gaan "kijken" bij de grootste waterval van Europa, bij Schaffhausen.




3 opmerkingen:

  1. Hansibal! Wel een vreemd gezicht met z' on masker. Geniet morgen. Ff ontspannen. Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen een fijn weekeinde en probeer samen even te ontspannen voordat je maandag weer begint met het volgende.
    Liefs vanuit Franeker.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heftige belevenissen. Ik kan me goed voorstellen dat jullie nu even "niks" willen voor een paar dagen. Je verhalen zijn enerzijds verschrikkelijk maat anderzijds op een aparte manier ook erg interessant om te lezen. Hoe vaak krijg je de kans nu eens te lezen wat er allemaal bij komt kijken wanneer je van de een op de andere dag ineens een melanoom in je oog blijkt te hebben. Knap dat je dit doen.

    Schaffhausen: hier worden de IWC horloges gemaakt. Doe er jezelf 1 cadeau; gewoon op de goede afloop!

    Enfin, wij leven met jullie mee en ik (en Denise, Joep en Pientje) wensen jullie veel succes (Sterkte doen we niet aan; sorry maar ik blijf een eeuwige opportunist!).

    Op het risico af dat 010-humor niet helemaal aansluit bij je eiland-humor: dat masker staat je best goed ;-)

    Hou je taai!

    BeantwoordenVerwijderen